تکنیک کارآمد عکاسی برای ثبت لحظات خاص و بیادماندنی

۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی به شما کمک می‌کند تصاویر بسیار خاصی را ثبت کنید و خاطراتی را که در آن صحنه جاری هستند، ماندگار سازید.با آلویس استودیو؛ همراه باشید تا کارآمد ترین تکنیک های عکاسی را در ادامه به شما بگوییم. در این روز ها عکاسی به یک صنعت بسیار مهم در سراسر دنیا تبدیل شده است و کسانی که به دنبال اثرگذاری بر محیط اطراف خود هستند، عکاسی را انتخاب می‌کنند. تکنیک‌های متعددی از جمله نحوه استفاده از فیلتر پلاریزه، ایجاد حس عمق در تصاویر، استفاده از تکنیک خطوط موازی و استفاده از پس زمینه‌های ساده در تصاویر وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید، بهترین تصویر را خلق نمایید.

تکنیک کارآمد عکاسی

1. جلوگیری از لرزش دوربین

اولین تکنیکی که در زمان معرفی تکنیک های عکاسی باید به آن اشاره کنیم، جلوگیری از لرزش دوربین است. برای اینکار، ابتدا باید تثبیت کننده تصویر را روشن کنید. پس از آن، دیافراگم را کاملا باز کنید و ISO خود را بالا ببرید. به این مسئله توجه داشته باشید که در این مرحله، شما نباید بزرگنمایی انجام دهید. سپس، دوربین را در حالت تک شات به جای شات‌های پی‌درپی قرار دهید. در کنار این تنظیمات، می‌توانید از سه پایه استفاده کنید و دوربین را به صورت ثابت نگه دارید. ترکیب تمامی این موارد به شما کمک می‌کند از لرزش دوربین جلوگیری کنید و تصاویر بسیار خاصی را خلق کنید.

چگونه مثلث نوردهی استفاده کنیم؟

2. چگونه مثلث نوردهی استفاده کنیم؟

یکی از مواردی که در معرفی ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی  باید به آن اشاره کنیم، مثلث نوردهی است. مثلث نوردهی می‌تواند در عکس تعادل ایجاد کند و همین امر باعث شده است که استفاده از این روش مد نظر عکاسان قرار گیرد. اگر مثلث نوردهی به درستی انتخاب شود، مقدار نوری که بر سطح می‌تابد متناسب است که معمولا، این نور نزدیک به صفر خواهد بود. هر زمان که یکی از اضلاع مثلث را تنظیم می‌کنید، باید دو ضلع دیگر را نیز تنظیم نمایید تا بتوانید نوری متعادل را در سطح ایجاد کنید. برای استفاده از مثلث نوردهی نیازمند تمرین هستید.

نحوه استفاده از فیلتر پلاریزه

3. نحوه استفاده از فیلتر پلاریزه

مورد دیگری که در معرفی ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی باید به آن بپردازیم، نحوه استفاده از فیلتر پلاریزه (Polarizing filter) است. پلاریزه در قسمت جلوی دوربین قرار می‌گیرد و قطر فیلتر باید با قطر دهانه لنز یکی باشد. قبل از آنکه برای بستن فیلتر روی لنز اقدام کنید، دوربین را مقابل چشم خود قرار دهید و بر روی سوژه تمرکز کنید. با استفاده از این روش می‌توانید تاثیر این فیلتر در تصویر نهایی را به خوبی مشاهده کنید. 

ایجاد حس عمیق در تصاویر

4. ایجاد حس عمیق در تصاویر

ایجاد حس عمق در تصاویر یکی دیگر از ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که به شرح زیر هستند:

استفاده از پس‌زمینه مناسب

برای اینکه بتوانید عمق تصاویر را بالا ببرید، با توجه به سوژه خود پس‌زمینه مناسب به آن اضافه کنید. 

استفاده از حالت پرتره

یکی دیگر از روش‌هایی که به تصویر عمق زیادی می‌دهد، تصویربرداری بر اساس حالت پرتره است. 

تغییر زاویه

یکی دیگر از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تصاویر عمق‌داری را تهیه کنید، تغییر زاویه است. تغییر زاویه از بالا به پایین یا خارج کردن از حالت عمودی یا افقی، می‌تواند به شما کمک کند تصاویر عمق‌داری را ایجاد کند.

استفاده از خطوط راهنما

یکی از مهمترین روش‌هایی که برای ایجاد عمق در تصاویر به کار می‌رود، استفاده از خطوط راهنما برای تولید تصاویر است.

استفاده از تکنیک خطوط موازی

5. استفاده از تکنیک خطوط موازی

به صورت کلی، استفاده از خطوط یکی از ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی است که می‌تواند عمق زیادی را تصاویر به وجود بیاورد. خطوط موازی به خطوط گفته می‌شود که چشم بیننده را در طول یک مسیر به دنبال خود می‌کشد و این امر باعث می‌شود که تصاویر زیبا و منحصربه‌فرد شوند. البته باید بدانید در تمامی سوژه‌های عکاسی نمی‌توانید از خطوط موازی استفاده کنید و استفاده از این تکنیک به مدل سوژه نیز بستگی دارد.

6. استفاده از پس زمینه های ساده در عکس ها

یکی دیگر از روش‌هایی که در معرفی ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی  باید به آن اشاره کنیم، استفاده از پس‌زمینه‌های ساده است. پس‌زمینه ساده باعث می‌شود تصاویر عمق پیدا کنند. مسئله دیگری که در زمان انتخاب پس‌زمینه باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب پس‌زمینه ساده است. زیرا زمانیکه پس‌زمینه ساده می‌شود، توجه کاربر تنها بر روی سوژه‌ای است که در عکس وجود دارد و به سمت دیگری کشیده نمی‌شود. این مسئله بسیار مهم است و باید در عکاسی محصول مد نظر قرار گیرد. در غیر اینصورت، ممکن است شما نتوانید از عکاسی محصول به نتایج قابل قبولی برسید.

تکنیک کارآمد عکاسی

7. فلاش داخلی دوربین را نادیده نگیرید

فلاش داخلی یکی از تجهیزاتی است که در داخل دوربین‌ها تعبیه می‌شود و به ایجاد تصاویر زیبا و خاص کمک می‌کند. بسیاری از عکاسان به این مسئله توجه ندارند و از فلاش داخلی استفاده نمی‌کنند. بهتر است بدانید یکی از ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی که تمامی عکاسان باید به آن توجه داشته باشند، استفاده از فلاش داخلی دوربین است. فلاش داخلی دوربین می‌تواند نور مورد نیاز را در تصاویر ایجاد کند و در نتیجه، تصویر شما زنده‌تر خواهد بود.

ایزو مناسب از مهم ترین نکات است

8. ایزو مناسب از مهم ترین نکات است

یکی دیگر از مواردی که به عنوان ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی معرفی می‌شود، استفاده از ایزو است. ایزو به حساسیت دوربین نسبت به نور اشاره دارد. برای اینکه بتوانید عکس خوبی را بگیرید، باید ایزو در حالت تعادل قرار گیرد. در این صورت، دوربین از نور محیط به خوبی استفاده می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که تصاویر به خوبی ثبت شوند. با اینکه این نکات بسیار ساده هستند، اما باید بدانید توجه به آنها نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت تصاویر دارد.

استفاده از تکنیک پنینگ برای سوژه متحرک

9. استفاده از تکنیک پنینگ برای سوژه متحرک

در ادامه معرفی ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی، باید به تکنیک پنینگ اشاره کنیم. بهتر است بدانید تکنیک پنینگ به حرکت دوربین نسبت به سوژه گفته می‌شود. استفاده از این تکنیک برای کسانی مناسب است که می‌خواهند تصویر متحرکی را ثبت کنند. این روش باید به خوبی اجرا شود. برای یادگیری این روش، باید به کسی مراجعه کنید که تخصص کافی در این زمینه دارد.

10. نحوه استفاده از قانون یک سوم

یکی از مهمترین تکنیک‌هایی که در زمان معرفی ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی باید به آن اشاره کنیم، استفاده از قانون یک سوم است. در این روش، عکاس سه خط افقی و عمودی را به صورت تخلیلی در قاب دوربین رسم می‌کند و سپس، سوژه را در نقاط طلایی قرار می‌دهد. تصاویری که به این صورت رسم می‌شوند، مورد توجه ببینندگان قرار می‌گیرند و حس خوبی را در افراد به وجود می‌آورند.

سرعت شاترهای مختلف را تست کنید

11. سرعت شاترهای مختلف را تست کنید

دوربین‌های عکاسی دارای شاترهای مختلفی هستند و هر یک از این شاترها به نوعی بر کیفیت تصاویر تولید شده اثر می‌گذارند. شما به عنوان یک عکاس باید تصاویری را که با استفاده از شاترهای مختلف به دست می‌آیند، ثبت کنید و سپس، تفاوت‌های آنها را بررسی کنید. بررسی این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند دید بهتری به تصاویر پیدا کنید و همین امر می‌تواند به شما کمک کند در موقعیت‌های مختلف، سرعت مناسب شاتر را انتخاب نمایید. 

چگونه به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شویم؟

چگونه به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شویم؟

برای اینکه بتوانیم به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید، باید به موارد زیر توجه داشته باشید. همینطور در مقالات دیگر در این مورد مفصل توضیح خواهیم داد.

  • در دوره‌های مختلف عکاسی شرکت کنید. 
  • با انجمن‌های مختلف عکاسی در تماس باشید. 
  • تصاویر زیادی را مشاهده کنید. زیرا درست دیدن در عکاسی بسیار مهم است و باعث می‌شود تصاویر زیبایی را خلق کنید. 
  • در موقعیت‌های مختلف عکس بگیرید و آنها را از لحاظ فنی مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

مهم تر از همه این که در عکاسی خودتون باشید و برای شبی دیگران عکس گرفتن تلاش نکنید. چون می‌توانید قسمتی از خود را مثل یک امضا درون عکس هایی که می‌گیرید بدمید. بیننده هم اینجوری لذت بیشتری خواهد برد.

در این مقاله به معرفی ۱۱ تکنیک کارآمد عکاسی پرداختیم. بهتر است بدانید تکنیک‌هایی که برای عکاسی وجود دارند، بسیار گسترده هستند و هر یک در موقعیت‎های مناسبی به کار برده می‌شوند. در نتیجه، شما باید ابتدا شناخت کاملی به آنها داشته باشید و سپس، با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید، بهترین تکنیک را به کار ببرید و به نتایج مورد نظر دست پیدا کنید.